שעון הקיץ: לא דווקא חיסכון בכסף

צבי טסלר 1 Comment on שעון הקיץ: לא דווקא חיסכון בכסף
8:32
28.04.24
חדשות קול חי No Comments on הכלה? צה"ל הגיב לשיגורים לעבר מירון בשני טילים בלבד

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כמדי שנה, מתעורר הויכוח הציבורי סביב יעילותו הכלכלית של הארכת שעון הקיץ. מחקרים מגלים כי הוא דווקא גורם לעלייה בתצרוכת החשמל הביתית

אחת מהטענות המרכזיות שנשמעות השכם והערב בפיהם של "חסידי" שעון הקיץ והארכתו, גורסת שהארכת השעון תסייע כביכול לכלכלה הישראלית. הסיבה, לטענתם, היא, שהשקיעה המוקדמת בתקופת שעון החורף, מאלצת את בתי העסק להשתמש בתאורה למשך יותר שעות, וכך מיוצרת עלות נוספת למשק שתיחסך אם רק נאריך בחודש נוסף את תוקפו של שעון הקיץ.

ובכן, טענה זו, חייבים לומר, אינה נכונה בלשון המעטה. ועדת המומחים בראשותו של מנכ"ל משרד הפנים בעבר, דב קהת, שהגישה את מסקנותיה לפני יותר משנה בעניין שעון הקיץ, קבעה שלא ניכרים יתרונות כלכליים להנהגת שעון קיץ.

לפי מסקנות ועדת קהת, מחקרים שנערכו באוסטרליה ובאינדיאנה שבארצות הברית, בה הונהג רק לאחרונה שעון קיץ, מצביעים על כך שחלה עלייה בצריכת האנרגיה בעקבות שעון הקיץ בשל הפעלת יתר של מזגנים במשך שעות העֵרוּת.

כתב העת המדעי "סנטיפיק אמריקן" הביא לפני יותר משלוש שנים מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית, ממנו עולה שעדכון שעון הקיץ הביא דווקא לעלייה של אחוז בתצרוכת החשמל הביתית. החוקרים הסבירו שהארכת שעון הקיץ אמנם מפחיתה את הדרישה לתאורה במשקי בית, אבל במקביל היא מגדילה את הדרישה לקירור בערבי הקיץ ולחימום בבקרים של סוף האביב ותחילת הסתיו. כמו כן מצאו החוקרים שככל שהאקלים במדינה חם יותר והשימוש במזגנים נפוץ יותר – כמו בישראל, גוברת ההשפעה לרעה של הארכת שעון הקיץ.

כשמדברים על שעון הקיץ כדאי להבהיר נקודה נוספת: נץ החמה הבוקר היה בשעה 5:30 בבוקר, בזכות כניסתו לתוקף של שעון החורף, כך שגם ציבור יראי ה' יכולים להתפלל שחרית בזמנה ולהספיק להיות בשעה 7 בבוקר בעבודה או בדרך אליה. לעומת זאת לפי דרישת מפלגות השמאל ששעון הקיץ ימשך עד לסוף חודש אוקטובר ומתחילת חודש מרץ, המשמעות היא שהנץ לפי שעון קיץ יהיה אפילו לאחר השעה 7 בבוקר, דבר שיפגע ביכולת התעסוקה של היראים לדבר ה' ועלול לפגוע עוד יותר בכלכלה המקומית.

כך או כך, מפלגות השמאל יצאו להפגין במוצאי שבת בתל אביב ומול ביתו של שר הפנים, במחאה על אי הארכת שעון הקיץ. שמתם לב שכל דבר ציבורי שאיש ציבור חרדי מעורב בו, מעורר את הפגנות השמאל באופן מיידי?

(צילום תמונה ראשית: sxc.hu)



1 תגובות

מיין תגובות